Elinas Tankar

Mina tankar och reflektioner från termin 6 på förskollärarprogrammet.

Drama 4 Forumspel

Publicerad 2015-12-01 17:28:00 i Allmänt, drama,

Hej!
 
Idag hade vi drama med Gunilla Fihn där vi fick testa på forumspel. Syftet med dagens workshop var att arbeta med vår yrkesroll och att lära oss mer om forumspel.
Enligt Fihn [1] finns det vissa mål med forumspel:
  • Kunna uttrycka sig för att utforska, förstå och förändra verkligheten.
  • Analysera motsättningar och konflikter under kreativa former.
  • Arbeta med VI - gemensamt fokus.
  • Det handlar inte om att hitta den rätta lösningen, utan att se många möjligheter.
Katrin Byréus är en kvinna som arbetar mycket med forumspel och skriver även om det. Fihn [1] förklarar Byréus mål med forumspel så här:
  • Förvandla åskådaren från passiv till aktiv.
  • Ge människan möjligheter att träna inför verkligheten, förbereda sig för framtiden.
  • Bryta inre och yttre förtryck.
  • Bli medveten om egna tankar och värderingar.
Vi fick börja dagen med att skriva ner en egen handling som innehöll en konflikt. Handlingen skulle vara verklig men vi fick "krydda" slutet. Sedan delades vi in i grupper med fyra i varje grupp, där vi valde en handling som vi skulle repetera och sedan spela upp. Under tiden vi spelade upp skulle en person från publiken ropa stopp och byta ut en person från de som spelade upp och ta den personens plats, då fick han/hon möjligheten att ändra handlingen så som den ville. När teatern spelades upp fick publiken ropa stopp hur många gånger de ville, det fanns bara en regel och det var att vi fick inte byta ut den person som var förtryckaren.
 
I Läroplan för förskolan (Lpfö 98 rev. 2010, ss. 9-10) beskrivs det att barnen ska känna tillit till sin egen förmåga, de ska utveckla sin förmåga att lyssna, reflektera och uttrycka sina uppfattningar, utvecklar sin skapande förmåga genom drama. Genom att använda forumteater får barnen möjlighet att utveckla dessa punkter, men enligt Fihn [1] är forumteater inte vanligt med barnen i förskolan, utan mer för personalen. Enligt Linge (2013, s. 169) finns det något som kallas kreativ pedagogik, där barnen själva får komma på problem och sedan lösa dem. Att arbeta med det här exempelvis genom forumteater får barnen själva påverka sitt lärande. Jag tycker att detta är en bra undervisningsteknik. Som pedagog är det lättare att se olika lösningar på konflikter om man ser konflikten framför sig. Pedagogen får också möjlighet att tänka efter hur konflikten kan lösas. Barnen behöver dock vara äldre än vad de är i förskolan. Är barnen för små kan det vara svårt för dem att se vilka lösningar det finns på problemen. Barn tycker ofta att de själva har rätt och har svårt att se någon annans perspektiv.  
 
Kursmål som står i fokus:
Självständigt planera, genomföra, utvärdera och kritiskt reflektera över tematiskt arbete där estetiska lärprocesser är utgångspunkt för att undersöka och bearbeta olika kunskapsområden.
 
Fotnot:
1: Gunilla Fihn. Drama-forumspel. Högskolan i Borås, 2015-11-24.
 
Referenser:
Anna Linge (2013). När och hur musikaliskt lärande blir kreativt. I Amhag, Kupferberg & Leijon (red). Medierat lärande och pedagogisk mångfald. 1. uppl. Lund: studentlitteratur, ss. 149-171
 
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
 
 
/ Elina
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Elina Eklund

Jag läser just nu termin 6 på förskollärarprogrammet på Högskolan i Borås.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela